اخبار کلوب

      دستکش های عایق برق

      بیشتر سوانح در حوزه کارهای صنعتی با توجه به نقش موثردست ها در انجام فعالیت ها به خصوص فعالیت های سنگین مربوط به این عضو ارزشمند و با اهمیت می باشد.اتفاقات ناگواری از جمله سوختگی ، خراش های عمیق ، برق گرفتگی ، تماس مستقیم با مواد شیمیایی و بیولوژیکی در دماهای بالا و خطرناک و بقیه موارد باعث آسیب های جدی و برگشت ناپذیری خواهد شد.برای حفاظت و جلوگیری از این گونه حوادث دستکش های مخصوصی طراحی و تولید شده است که از افراد و نیروهای کار در مقابل این خطرات احتمالی و جبران ناپذیر محافظت می کند.

      تکمیلی


      در ادامه آنچه بالا اشاره شد لازم به ذکر است تهیه و استفاده از دستکش های محافظتی برای جلوگیری از آسیب های کار از اهمیت بالایی برخوردار است.
      دستکش های ایمنی با توجه به سطح محافظت در برابر ولتاژ ، نوع عملیات و درصد ریسک دستگاه های مورد استفاده در طبقه بندی های مختلف قرار میگیرند که این طبقه بندی ها شامل:
      1. دستکش عایق فشار ضعیف
      این دستکش ها دست ها را تا میانه ساعد به صورت عایق می پوشانند.
      2. دستکش عایق فشار متوسط
      از لحاظ مقدارخطر و ریسک الکتریکی در مدارهای 20 کیلو ولت، ویژگی های خاصی را دارا هستند.

      فاکتور های اساسی و قابل توجه در انتخاب دستکش
      • نوع ماده شیمیایی
      • نوع تماس
      • مدت تماس
      • مقدار مساحت مورد نیاز جهت
      • حفاظت دهی در مقابل حرارت
      • مقدار مورد نیاز جهت مقاومت در برابر سایش
      • سایز
      دستکش عایق برق
      دستکش های عایق برق حتما باید از جنس الاستومر مصنوعی یا pvc باشد.

      انواع دستکش های عایق برق بر اساس جنس ساختار آن ها
      1) دستکش های چرمی یا برزنتی: از جنس تور فلزی هستند که با مقاومت بالایی ساخته شده اند. می توان از این جنس دستکش(چرم یا برزنت) به عنوان فراهم آورنده حفاظت مورد نیاز در برابر آسیب ها و همچنین گرما نام برد.
      در ادامه باید اضافه کرد که دستکش های چرمی در برابر جرقه ها، شی های بسیار داغ ( در دماهای بالا )، تراش خورده و تیز حفاظت کننده است.
      2) دستکش های آلومینیومی: کار حفاظت را در برابر گرما به صورت عایق به عهده میگیرد و بازتاب را تامین می کند.
      3) دستکش های الیاف پارامید: در برابر گرما و سرما را به محافظت خوبی دارد ومقابل بریده و سابیده شدن بادوام هستند و مقاومت خوبی دارند.

      بطورکلی برای استفاده از دستکش های لاستیکی باید در نظر گرفت که متناسب با ولتاژ مدار باشد.
      برای در امان ماندن از آسیب و حادثه بهتر است دستکش های چرمی و دستکش های لاستیکی باهم پوشیده شوند.
      انجام تست دمش قبل از شروع به کار برای اطمینان از سلامت دستکش ها ضروری است.
      خصوصیات کلی در رابطه با دستکش های لاستیکی توسط استاندارد های جهانی تعریف شده است :
      فاکتور های زیادی درارتباط با استفاده از بیشینه ولتاژی که دستکش ها می توانند متحمل شوند دخیل هستند نظیر :
      توجه و دقت در استفاده از دستکش ها
      بازرسی در حین انجام کار و مواظبت در انبارها
      بازبینی و تست به طور منظم در آزمایشگاه
      کیفیت و قطر لاستیک
      طرح دستکش ها
      همچنین فاکتورهای نظیر طول عمر، شکل استفاده یا شرایط پیرامون دارد.
      این دستکش های عایق برق برای مراقبت از نیروهای کار در برابر حوادث استفاده می شوند و هرگونه خطا در نحوه استفاده می تواند منجر به آسیب های جدی شود پس می توان نتیجه گرفت که نیاز است یک فاکتور لازم و ایمن باید بین ماکزیمم ولتاژی که شرکت ها برای استفاده مجاز هستند و ولتاژی که برای آن تست شده اند، در نظر گرفته شود.

      جدول کلاس بندی دستکش های عایق برق

      استانداردهای EN60903 و IEC903 در دستکش های عایق برق برای کاربر ها در نظر گرفته شده است.
      • دستکش عایق برق کلاس 00
      در توضیح این کلاس از دستکش ها باید متذکر شد که جریان الکتریسته 0 تا 2500 ولت از این محصول عبور نمی کند به همین دلیل این کلاس به عنوان ضعیف ترین کلاس محسوب می شوند.
      در این نوع کلاس Max Working Voltage (حداکثر ولتاژ کاری) 500 ولت است و Proof Test Voltage (ولتاژ تست شده قطعی ) بیشترین مقاومت الکتریکی را دارد.
      هر زمان که افراد به دستکش های عایق برق 220 ولتی احتیاج پیدا کردند در واقع پیشنهاد ما دستکش عایق برق کلاس 00 است در این زمینه باید ذکر کرد که بهتر است افراد حداکثر ولتاژ را مد نظر قرار دهند.
      • دستکش ضد برق کلاس 0
      این دستکش های عایق برق در دومین کلاس ره بندی قرار می گیرند و به نحوی جز دستکش های ضعیف هستند و از بابت عایق بودن در مقابل جریان الکتریکی ؛ تا ولتاژ 5000 ولت عایق می باشد.فاکتور Max Working Voltage 1000 ولت و Proof Test Voltage 5000 ولت تعیین شده اما بهتر است کاربران برای کار با برق فشار ضعیف هم از دستکش های کلاس 0 استفاده کنند زیرا هم اختلاف قیمت کمی دارند هم ایمن تر هستند.
      • دستکش ضد برق کلاس 1
      در کلاس بندی دستکش های عایق برق این رده به عنوان اولین کلاس فشار قوی عنوان می شود و تا 10000 ولت عایق جریان الکتریسیته می باشد. فاکتور Max Working Voltage در این مورد به مقدار 7500 ولت و Proof Test Voltage به میزان 10 هزار ولت می باشند.
      • دستکش ضد برق کلاس 2
      این کلاس از دستکش ها به عنوان دستکش های فشار قوی در رده بندی عنوان می شوند و تا 20000 ولت عایق جریان الکتریسیته هستند. به طورکلی در افرادیکه تقاضای دستکش عایق برق را دارند این مورد محبوب ترین کلاس می باشد که البته لازم به ذکر است که معمولا پستهای برق 20 کیلوولت هستند.
      در مورد فاکتور های مورد بررسی و قابل اهمیت در این کلاس باید گفت Max Working Voltage و Proof Test Voltage به ترتیب 17000 ولت و 20000 ولت تعیین شده اند.
      در ادامه بهتر است گفته شود که در این رده دستکش ها مقاومتی در برابر برش ندارن و باید حتما این موضوع را در نظر بگیرند.
      • دستکش ضد برق کلاس 3
      این محصول نیز جز کلاس فشار قوی عنوان شده است. Max Working Voltage دراین کلاس 26500 ولت و Proof Test Voltage میزان 30000 ولت تعیین شده است. در این دستکش هم نداشتن مقاومت در برابر برش یکی از معایب مهم محسوب می شود که بهتر از برای پوشاندن این عیب از دستکش های چرمی برای روی این دستکش ها استفاده کرد.
      • دستکش ضد برق کلاس 4
      دستکش های کلاس 4 تحت عنوان قوی ترین کلاس در کلاس بندی دستگش های عایق برق معرفی شدند دو فاکتور اصلی به ترتیب 36000 و 40000 ولت تعیین شدند.

      جدول سایزبندی دستکش ها

      نتیجه


      همانطور که مطالعه کردید استفاده از این دستگش های عایق برق یکی از با اهمیت ترین موارد ایمنی جهت بازده بالا و همچین سلامت کاربران می باشد توصیه می شود تمامی شرکت هایی که پرسنل آن ها با حوزه الکتریکی و موارد آسیب زننده ای نظیر مواد شیمیایی و سمی، اشتعال مواد و غیره در تماس هستند از دستکش ها برای حفاظت از پرسنل خود بهره ببرند و ایمنی را تا حد استاندارد رعایت کنند.
      صنایع لباس کار خادم با نهایت دقت و ظرافت و رعایت تمامی نکات ایمنی و استاندارد های موجود یکی از بزرگترین تامین کننده انواع دستکش های عایق برق می باشد تا در تامین برای حافظت کارکنان در مقابل تمامی آسیب های فیزیکی محافظت شده و با آسودگی خاطر فعالیت های خودرا انجام دهند. راحتی و کیفیت کار یکی از فاکتور های اساسی صنایع پوشاک خادم می باشد و این موارد را تضمین می کند.

      : 1046 - : 1400/05/06 - : 881
      1400/05/06